Gå til indhold

Akut sygdom i Thailand

Tegn altid rejsesygeforsikring før du rejser ud af Europa!

Som dansk turist i Thailand og Cambodja skal du være opmærksom på, at dit gule sygesikringskort ikke er gyldigt i disse lande. Det er derfor vigtigt, at du forud for din rejse tegner en rejsesygeforsikring, hvis uheldet skulle være ude, og du bliver syg under dit ophold hernede.

Hvis du skulle blive alvorligt syg eller komme ud for en ulykke under ophold i Cambodja, kan der blive tale om evakuering til lægebehandling i f.eks. Thailand eller Singapore, hvorfor ambassaden ikke kan understrege det kraftigt nok, at rejsende bør sørge for at forsikre sig inden rejsen.

Thailand har mange særdeles gode privathospitaler af international standard. Men du skal være opmærksom på, at man skal betale for behandling, hvis man bliver syg og har behov for lægehjælp og måske hospitalsindlæggelse. Det er i øvrigt normalt ved hospitalsindlæggelser af lidt længere varighed, at man løbende afregner med hospitalets regnskabsafdeling.

Hvis du bliver syg og er rejsesygeforsikret, skal du henvende dig til dit rejsesygeforsikringsselskab om bistand. Det kan i denne forbindelse oplyses, at flere af de store danske rejseforsikringsselskaber har regionale kontorer i Thailand. 

Hvis du IKKE er rejsesygeforsikret og bliver syg eller kommer ud for en ulykke, som kræver hospitalsindlæggelse og måske oven i købet hjemtransport med lægeledsagelse til videre behandling i Danmark, kan ambassaden hjælpe dig som anført under afsnittet Pengeoverførsel.

Det vil sige, at ambassaden kan hjælpe dig med at overføre penge fra Danmark til betaling af udgifterne, ligesom vi naturligvis bistår dig med kontakt med hospital og myndigheder. Du skal i denne forbindelse være opmærksom på, at hospitalsregninger fra privathospitaler let kan løbe op i mange titusinde kroner (og mere), og at et privathospital ikke vil fortsætte med at behandle dig, hvis ikke regningen bliver betalt løbende. Du vil i så fald blive overført til et offentligt hospital, som, skønt der også skal betales for behandlingen her, er langt billigere, men samtidig generelt har en tilsvarende lavere service og ofte mere begrænsede behandlingsmuligheder.

Danske forsikringsselskaber og
regionalkontorer i Thailand.

Asian Assistance (Thailand) Co. Ltd. (repræsenterer Gouda Forsikring)

Adresse:
18/6th Fl., Viphavadi Tower
51/3 Ngamwongwan Road, Ladyao, Bangkok 10900
Tlf. nr. (+66) 02 941 1540 - Fax (+66) 02 941 1550
E-mail: [email protected],

www.asianassistance.com


Euro-Center (Thailand) Co. Ltd.
(regionalkontor for Europæiske Rejseforsikring)

Adresse:
Evergreen Place, 10th Fl.
318 Phayathai Rd., Ratchathevi, Bangkok 10400
Tlf. nr. (+66) 02 696 36 26 og -27 - Fax (+66) 02 696 36 28
E-mail: [email protected]


The Arrivals Company
(repræsenterer SOS International (Denmark)

Adresse:
Bio House Bldg., 3rd Fl.
55, Sukhumvit Rd., Soi 39, Wattana, Bangkok 10110
Tlf. nr. (+66) 02 260 0730 og -31 og -32 - Fax (+66) 02 260 0734