Gå til indhold

Markedsanalyse og andre muligheder

Markedsanalyse og relaterede problemstillinger

COVID-19 situationsrapport

Ambassaden opdaterer løbende situationsrapport for det thailandske eksportmarked.

Læs mere her: Situationsrapport fra eksportmarkedet Thailand

Produkter og ydelser

Handelsafdelingen assisterer danske virksomheder med at løse forskellige problemer, som virksomhederne måtte støde på i Thailand. Mange af de problemer, der opstår, ville virksomhederne, under kendte forhold og på eget marked, selv være i stand til selv at løse. Men under relativt ukendte forhold og på et fremmed marked kan selv større virksomheder få brug for assistance.

Eksempler på problemer der kan opstå er:

  • Sprogbarrierer
  • Begrænset adgang til information om rettigheder, lovgivningen og markedet
  • Kulturelle forskelle

Handelsafdelingen kan assistere danske virksomheder på følgende måder.

Markedsevaluering

Markedspotentiale

Ambassaden kan udføre en undersøgelse af markedspotentialet for danske eksportprodukter. Dette gøres f.eks. ved at interviewe mulige kunder, industrieksperter, mulige fremtidige distributører/agenter og konkurrenter.

Konkurrentanalyse/overvågning

Information omkring konkurrentens nuværende position og aktiviteter er altid vigtige for en virksomhed. Ambassaden kan diskret indsamle informationer omkring en bestemt industri. Endvidere kan det ofte, på grund af ambassadens position, være nemmere for ambassaden at indsamle disse informationer.

Told og andre handelsbarrierer

Et andet vigtigt perspektiv i evalueringen af, om et marked er attraktivt, er de begrænsninger, som told og andre handelsbarrierer kan skabe. Ambassaden kan undersøge dette som del af en markedsanalyse.

Markedsindtrængning

Før en virksomhed vælger at trænge ind på det thailandske marked er det vigtigt at vælge den optimale indtrængningsstrategi. Ambassaden kan lave en analyse af de forskellige muligheder, og efterfølgende komme med forslag til en god indtrængningsstrategi.

Analyser og anbefalinger i forbindelse med etablering af virksomhed/kontor i Thailand

Hvis din virksomhed har besluttet at oprette et kontor i Thailand, er der forskellige juridiske muligheder, f.eks. et repræsentationskontor eller en virksomhed med begrænset ansvar. Hver type virksomhed stiller forskellige muligheder og begrænsninger. Det er derfor vigtig at vælge det rigtige virksomhedsset-up fra starten.

Identificering af potentielle partnere

Hvis din virksomhed leder efter en partner til at repræsentere sig i Thailand, kan ambassaden hjælpe med at finde en partner, der kan opfylde din virksomheds behov. Ambassaden kan normalt foreslå valgkriterier baseret på den viden handelsafdelingen allerede har eller kan indsamle om det thailandske marked.

Skræddersyede løsninger

Hvis din virksomhed ønsker at bruge en anden strategi end beskrevet ovenfor, vil ambassaden ligeså kunne assistere i at skræddersy en strategi, der passer til forholdene i Thailand og din virksomheds specifikke behov, samt rådgive omkring implementeringen af denne.

Positionering

Ambassaden kan udføre en undersøgelse omkring den optimale position for din virksomheds produkter versus konkurrenternes produkter. Undersøgelsen kan f.eks. indeholde:

  • Distributionskanaler
  • Produktfeatures
  • Prissætning
  • Reklame- og markedsføringsaktiviteter

Ansættelse af en eksportrådgiver

Hvis din eksportafdeling over en periode har brug for en ekstra hånd, er det muligt at hyre en privat eksportrådgiver på ambassaden. Dette kan være en god hjælp, hvis din eksportafdeling er travlt optaget med andre markeder, hvis du ikke ønsker at bruge tid og penge på rejser, eller hvis din virksomhed udvikler sig på en måde, som nødvendiggør tilstedeværelse på markedet. Ved at hyre din egen eksportrådgiver får du en ekstra eksportmanager placeret på markedet i Thailand.

Kunder

Identificering af kunder

Ambassaden i Thailand kan hjælpe med at identificere kunder til din virksomheds produkter.

Arrangere møder med potentielle kunder

Det kan ofte være svært for en leverandør at arrangere møder med mulige kunder. Når ambassaden kontakter virksomhederne er det mere sandsynligt, at et møde med den rigtige kunde kan arrangeres.

Handelsafdelingen kan repræsenterer den danske virksomhed

Hvis du ikke er sikker på at muligheden for nye kunder i Thailand opvejer udgifter og tid der skal bruges på rejsen, kan ambassaden holde de indledende møder med de mulige kunder. Her vil ambassaden, selvfølgelig med instruktioner fra dig, præsentere dit produkt for kunden på en professionel måde. På den måde kan du få en fornemmelse af om dit produkt har potentiale i Thailand, og måske få den første ordre uden at skulle rejse hertil.

Seminarer

Hvis dine produkter er teknisk komplicerede eller hvis omgivelserne, hvori produktet anvendes, kræver udførlig forklaring, kan afholdelse af seminarer være en effektiv måde hvorpå din virksomheds evner kan præsenteres overfor mulige kunder. Ambassaden kan assistere i at arrangere seminaret, identificere deltagere, sende officielle invitationer ud, følge op på deltagelse, samt lave en præsentation på seminaret.

Efter markedsindtrængning

Arrangere møder med potentielle kunder

Det kan ofte være svært for en leverandør at arrangere møder med potentielle kunder. Når ambassaden kontakter virksomhederne, er det mere sandsynligt, at et møde med den rigtige kunde kan arrangeres.

Konkurrentanalyse/overvågning

Det kan være svært at indsamle information om konkurrenter, specielt informationer der kun kan indsamles fra konkurrenten selv. Som en uafhængig part er det er ofte nemmere for ambassaden at indsamle disse informationer. Virksomhederne vil ofte føle sig beærede over at få et opkald fra ambassaden, der ønsker ekspertviden om en given industri.

Partnerevaluering

Selvom din virksomhed har haft en lokal partner i en længere periode, kan det ofte være hensigtsmæssigt fra tid til anden at få undersøgt samarbejdet og afgjort, hvor vidt denne partner stadig er den bedste. I disse sager kan ambassaden udføre en evaluering af din partner og opstille sammenligninger med andre, som kunne være potentielle fremtidige partnere.

Markedsføring af produktet

Ambassaden kan tilbyde unikke omgivelser for præsentation af dit produkt til de kunder, der kan være svære at imponere. Hvis det findes passende, er det muligt at gøre brug af ambassadørens residens ledsaget af f.eks. en frokost eller reception i forbindelse præsentationen af produktet. At besøge ambassadørens bolig vil for mange thailændere være en stor oplevelse. Desuden vil de smukke omgivelser vil være med til at give potentielle kunder en mindeværdig dag.

Juridiske anliggender

De fleste love i Thailand er ikke oversat til engelsk af de givne ministerier, og ofte er det heller ikke muligt at finde uofficielle oversættelser.

Mød en eksportrådgiver – forretningsrejser til Danmark

Flere gange om året vil en konsulent fra handelsafdelingen besøge Danmark for at holde individuelle møder med danske virksomheder. Under disse møder kan vi have en indledende diskussion om, hvorledes din virksomhed bedst muligt bør gribe det thailandske marked an.

Hvis du ønsker at blive kontaktet ved vores næste rejse til Danmark, kan du sende en e-mail til [email protected] med relevante kontakt informationer, samt emnet du ønsker at diskutere.

Regionen

Handelsafdelingerne på ambassaderne i Bangkok, Kuala Lumpur, Hanoi, Jakarta, New Delhi, Singapore, det økonomiske og kommercielle kontor i Ho Chi Minh City og handelskommissionen i Bangalore har et tæt og voksende samarbejde. Vi tror på tæt samarbejde internt og med danske virksomheder, i arbejdet for at promovere dansk eksport i relation til handelsafdelingernes respektive markeder.

Ofte undersøges flere af markederne samtidigt for at få mest muligt ud af virksomhedernes ressourcer.

På vores side om regionen findes mere information om samarbejdet.

Øvrige opgaver ambassaden kan udføre for din virksomhed:


Kontakte officielle myndigheder
Direct mailing
Distribution af virksomhedsbrochure og salgsmateriale til potentielle kunder, inklusive telefonopfølgninger
Udarbejdelse af besøgsprogram til:

  • Potentielle kunder
  • Samarbejdspartnere
  • Officielle myndigheder

Rapporter, der fastslår pålidelighed, vil blive udarbejdet både ved kundeidentificering og efter en partnersøgning.

Information om eksportstartpakken kan findes her https://thetradecouncil.dk/

Kontaktinformationer

Ambassadens handelsafdeling kan blive kontaktet på følgende måder.

Post: Royal Danish Embassy
10, soi 1 (Attakarn Prasit)
South Sathorn Road
Bangkok 10120
Thailand

Tlf.: 0 2343 1100 (fra Thailand)
+66 2343 1100 (uden for Thailand)

Fax: 0 2213 1752 (fra Thailand)
+66 2213 1752 (uden for Thailand)

E-mail: [email protected]

Produkter og ydelser

Handelsafdelingen assisterer danske virksomheder med at løse forskellige problemer, som virksomhederne måtte støde på i Thailand. Mange af de problemer, der opstår, ville virksomhederne, under kendte forhold og på eget marked, selv være i stand til selv at løse. Men under relativt ukendte forhold og på et fremmed marked kan selv større virksomheder få brug for assistance.

Eksempler på problemer der kan opstå er:

  • Sprogbarrierer
  • Begrænset adgang til information om rettigheder, lovgivningen og markedet
  • Kulturelle forskelle

Handelsafdelingen kan assistere danske virksomheder på følgende måder.

Markedsevaluering

Markedspotentiale

Ambassaden kan udføre en undersøgelse af markedspotentialet for danske eksportprodukter. Dette gøres f.eks. ved at interviewe mulige kunder, industrieksperter, mulige fremtidige distributører/agenter og konkurrenter.

Konkurrentanalyse/overvågning

Information omkring konkurrentens nuværende position og aktiviteter er altid vigtige for en virksomhed. Ambassaden kan diskret indsamle informationer omkring en bestemt industri. Endvidere kan det ofte, på grund af ambassadens position, være nemmere for ambassaden at indsamle disse informationer.

Told og andre handelsbarrierer

Et andet vigtigt perspektiv i evalueringen af, om et marked er attraktivt, er de begrænsninger, som told og andre handelsbarrierer kan skabe. Ambassaden kan undersøge dette som del af en markedsanalyse.

Markedsindtrængning

Før en virksomhed vælger at trænge ind på det thailandske marked er det vigtigt at vælge den optimale indtrængningsstrategi. Ambassaden kan lave en analyse af de forskellige muligheder, og efterfølgende komme med forslag til en god indtrængningsstrategi.

Analyser og anbefalinger i forbindelse med etablering af virksomhed/kontor i Thailand

Hvis din virksomhed har besluttet at oprette et kontor i Thailand, er der forskellige juridiske muligheder, f.eks. et repræsentationskontor eller en virksomhed med begrænset ansvar. Hver type virksomhed stiller forskellige muligheder og begrænsninger. Det er derfor vigtig at vælge det rigtige virksomhedsset-up fra starten.

Identificering af potentielle partnere

Hvis din virksomhed leder efter en partner til at repræsentere sig i Thailand, kan ambassaden hjælpe med at finde en partner, der kan opfylde din virksomheds behov. Ambassaden kan normalt foreslå valgkriterier baseret på den viden handelsafdelingen allerede har eller kan indsamle om det thailandske marked.

Skræddersyede løsninger

Hvis din virksomhed ønsker at bruge en anden strategi end beskrevet ovenfor, vil ambassaden ligeså kunne assistere i at skræddersy en strategi, der passer til forholdene i Thailand og din virksomheds specifikke behov, samt rådgive omkring implementeringen af denne.

Positionering

Ambassaden kan udføre en undersøgelse omkring den optimale position for din virksomheds produkter versus konkurrenternes produkter. Undersøgelsen kan f.eks. indeholde:

  • Distributionskanaler
  • Produktfeatures
  • Prissætning
  • Reklame- og markedsføringsaktiviteter

Ansættelse af en eksportrådgiver

Hvis din eksportafdeling over en periode har brug for en ekstra hånd, er det muligt at hyre en privat eksportrådgiver på ambassaden. Dette kan være en god hjælp, hvis din eksportafdeling er travlt optaget med andre markeder, hvis du ikke ønsker at bruge tid og penge på rejser, eller hvis din virksomhed udvikler sig på en måde, som nødvendiggør tilstedeværelse på markedet. Ved at hyre din egen eksportrådgiver får du en ekstra eksportmanager placeret på markedet i Thailand.

Kunder

Identificering af kunder

Ambassaden i Thailand kan hjælpe med at identificere kunder til din virksomheds produkter.

Arrangere møder med potentielle kunder

Det kan ofte være svært for en leverandør at arrangere møder med mulige kunder. Når ambassaden kontakter virksomhederne er det mere sandsynligt, at et møde med den rigtige kunde kan arrangeres.

Handelsafdelingen kan repræsenterer den danske virksomhed

Hvis du ikke er sikker på at muligheden for nye kunder i Thailand opvejer udgifter og tid der skal bruges på rejsen, kan ambassaden holde de indledende møder med de mulige kunder. Her vil ambassaden, selvfølgelig med instruktioner fra dig, præsentere dit produkt for kunden på en professionel måde. På den måde kan du få en fornemmelse af om dit produkt har potentiale i Thailand, og måske få den første ordre uden at skulle rejse hertil.

Seminarer

Hvis dine produkter er teknisk komplicerede eller hvis omgivelserne, hvori produktet anvendes, kræver udførlig forklaring, kan afholdelse af seminarer være en effektiv måde hvorpå din virksomheds evner kan præsenteres overfor mulige kunder. Ambassaden kan assistere i at arrangere seminaret, identificere deltagere, sende officielle invitationer ud, følge op på deltagelse, samt lave en præsentation på seminaret.

Efter markedsindtrængning

Arrangere møder med potentielle kunder

Det kan ofte være svært for en leverandør at arrangere møder med potentielle kunder. Når ambassaden kontakter virksomhederne, er det mere sandsynligt, at et møde med den rigtige kunde kan arrangeres.

Konkurrentanalyse/overvågning

Det kan være svært at indsamle information om konkurrenter, specielt informationer der kun kan indsamles fra konkurrenten selv. Som en uafhængig part er det er ofte nemmere for ambassaden at indsamle disse informationer. Virksomhederne vil ofte føle sig beærede over at få et opkald fra ambassaden, der ønsker ekspertviden om en given industri.

Partnerevaluering

Selvom din virksomhed har haft en lokal partner i en længere periode, kan det ofte være hensigtsmæssigt fra tid til anden at få undersøgt samarbejdet og afgjort, hvor vidt denne partner stadig er den bedste. I disse sager kan ambassaden udføre en evaluering af din partner og opstille sammenligninger med andre, som kunne være potentielle fremtidige partnere.

Markedsføring af produktet

Ambassaden kan tilbyde unikke omgivelser for præsentation af dit produkt til de kunder, der kan være svære at imponere. Hvis det findes passende, er det muligt at gøre brug af ambassadørens residens ledsaget af f.eks. en frokost eller reception i forbindelse præsentationen af produktet. At besøge ambassadørens bolig vil for mange thailændere være en stor oplevelse. Desuden vil de smukke omgivelser vil være med til at give potentielle kunder en mindeværdig dag.

Juridiske anliggender

De fleste love i Thailand er ikke oversat til engelsk af de givne ministerier, og ofte er det heller ikke muligt at finde uofficielle oversættelser.

Mød en eksportrådgiver – forretningsrejser til Danmark

Flere gange om året vil en konsulent fra handelsafdelingen besøge Danmark for at holde individuelle møder med danske virksomheder. Under disse møder kan vi have en indledende diskussion om, hvorledes din virksomhed bedst muligt bør gribe det thailandske marked an.

Hvis du ønsker at blive kontaktet ved vores næste rejse til Danmark, kan du sende en e-mail til [email protected] med relevante kontakt informationer, samt emnet du ønsker at diskutere.

Regionen

Handelsafdelingerne på ambassaderne i Bangkok, Kuala Lumpur, Hanoi, Jakarta, New Delhi, Singapore, det økonomiske og kommercielle kontor i Ho Chi Minh City og handelskommissionen i Bangalore har et tæt og voksende samarbejde. Vi tror på tæt samarbejde internt og med danske virksomheder, i arbejdet for at promovere dansk eksport i relation til handelsafdelingernes respektive markeder.

Ofte undersøges flere af markederne samtidigt for at få mest muligt ud af virksomhedernes ressourcer.

På vores side om regionen findes mere information om samarbejdet.

Øvrige opgaver ambassaden kan udføre for din virksomhed:


Kontakte officielle myndigheder
Direct mailing
Distribution af virksomhedsbrochure og salgsmateriale til potentielle kunder, inklusive telefonopfølgninger
Udarbejdelse af besøgsprogram til:

  • Potentielle kunder
  • Samarbejdspartnere
  • Officielle myndigheder

Rapporter, der fastslår pålidelighed, vil blive udarbejdet både ved kundeidentificering og efter en partnersøgning.

Information om eksportstartpakken kan findes her https://thetradecouncil.dk/

Kontaktinformationer

Ambassadens handelsafdeling kan blive kontaktet på følgende måder.

Post: Royal Danish Embassy
10, soi 1 (Attakarn Prasit)
South Sathorn Road
Bangkok 10120
Thailand

Tlf.: 0 2343 1100 (fra Thailand)
+66 2343 1100 (uden for Thailand)

Fax: 0 2213 1752 (fra Thailand)
+66 2213 1752 (uden for Thailand)

E-mail: [email protected]