Gå til indhold

Indgåelse af ægteskab

Her på siden kan du finde information omkring indgåelse af ægteskab i henholdsvis Thailand og Danmark.

Indgåelse af ægteskab i Danmark

Hvis I ønsker at indgå ægteskab i Danmark, kan I læse mere om proceduren på følgende link fra borger.dk: Når I vil giftes 

OBS: Når et thailandsk dokument skal bruges i Danmark skal det meget ofte være oversat og legaliseret. Læs mere om legaliseringsproceduren for thailandske dokumenter til brug i Danmark på følgende link: Legalisering

 

Indgåelse af ægteskab i Thailand

Ægteskab i Thailand skal indgås på et lokalt distriktskontor ("amphur") for at være juridisk gyldigt.

For at en dansk statsborger kan indgå ægteskab i Thailand, kræver de thailandske myndigheder, at ambassaden udsteder en attest på thailandsk, der bekræfter forskellige informationer om personen. Denne attest skal ambassaden udstede for alle danske statsborgere, som ønsker at indgå ægteskab i Thailand, uanset hvor den danske statsborger normalvis er bosat.

Ambassaden har brug for følgende dokumenter for at kunne udstede attesten:

1. Ægteskabsattest fra Familieretshuset. *
(Bemærk; Hvis I begge er danske statsborgere eller har tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark, skal ægteskabsattesten udstedes af jeres (seneste) hjemkommune i Danmark.)

2. Fotoscan af billedsiden i dit pas – Passet skal ligge alene på midten af scannet

3. Jeres fulde navn skrevet på thailandsk

4. Kopi af kvittering for betaling af ambassadens gebyr (+ evt. forsendelsesgebyr. Du bedes da oplyse adressen, dokumentet skal sendes til)

*NB. Ægteskabsattesten fra Familieretshuset skal sendes direkte til ambassaden. Alternativt, skal dokumentet legaliseres i Udenrigsministeriet i Danmark. Du kan læse mere om legalisering her.


OBS: Attesten fra ambassaden skal legaliseres i det thailandske udenrigsministerium, inden I kan indgå ægteskab på det lokale distriktskontor (Amphur). Du kan se adressen her.

 

Forsendelse:
Ambassaden kan sende attesten til dig med anbefalet post. Se nærmere om forsendelsesgebyr under gebyrer.

 

Ekspeditionstid:
Ambassadens ekspeditionstid er op til 14 dage, fra vi har modtaget den påkrævede dokumentation og betaling.

 

Gebyr og tidsbestilling:

Se venligst gebyret for udfærdigelse af skrivelse mv. på gebyrlisten her

Tidsbestilling er obligatorisk. For at booke tid til udfærdigelse af skrivelser mv. klik her